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서울대학교 경영연구소 경영사례 시리즈 13
저자 : 오정석|최진남|송재용|김수욱
출판사 : 우듬지
출판년 : 2010
ISBN : 9788991292550
책소개
서울대학교 경영연구소가 발간하는 ‘경영사례 시리즈’는 다양한 국내기업 사례를 소개하여 국내 경영대학 교수들의 강의를 돕고자 제작되었다. 최근 국내외 경영대학에서는 기업의 직접적인 사례를 토대로 교육이 이루어지는 것이 강조되고 있는 추세이며 또한 이는 좀더 현실감 있는 강의를 가능하게 하는 장점을 가지고 있다. 그동안 우리나라에서는 외국 기업에 대한 사례가 소개되어 있는 책은 많이 소개되어 왔으나 국내 기업을 중심으로 연구된 교재는 거의 전무하다시피한 실정이었다. 이러한 현실에 비추어 보았을 때 이 책은 국내 기업과 경영활동 내용을 소개함으로써 한국형 기업의 특징 및 경영방식을 현실적으로 공부할 수 있는 귀중한 자료가 될 것이다.
목차
Case 1 Analysis on VoIP Service : Korea Telecom Industry
1. Introduction
2. Korea Telecom
1) Market Trend
2) Responding VoIP
3) Merger with KTF
3. Voice over IP
1) Value Chain for VoIP service
2) Technology
3) Mobile VoIP Service
4. Legal issues
1) Emergency calls
2) VoIP Number Portability
3) Classification
4) Network rental fee
5) Security concerns
5. Competition
1) Common carriers
2) Special category telecommunications operators
3) Korea Cable Telecom
Case 2 Organizational Innovation at LG CNS
1. Company Overview
2. Top-down Innovation
3. Innovation Academy
4. Effort System
5. New Accounting Process and Financial Reform
6. Conflict, Resolution, and Moving Forward
Appendix
Case 3 Samsung, the Innovator in the Global Mobile Handset Market
1. Samsung Mobile's Start-up & Take-off
1) From a Domestic Player to a Global Player
2) Solidifying Its Status as a Global Leader
2. The Success of Samsung Mobile-Latecomer's Catching-up Strategy
1) Establishment of the CDMA Standard
2) Leading Digital Convergence
3) Premium Brand Positioning
4) Mass Customization
5) Test Market Advantage
3. Core Competencies & Unique Systems of the Company
4. Recent Market Trends and Future Tasks
1) From a Tech Era to a Marketing Era - Advent of CEO Ji-Sung Choi
5. Conclusion
References
Case 4 The SPC Group : Bakery King
1. Introduction
2. About SPC Group
1) Affiliated company
2) Finance
3. Foundation-1990's
1) Birth of Shany
2) Diversification of Samlip
3) New Business
4. 1990's - 2003's
1) Overseas expansion and the change to nobility(1990-1997
2) Samlip's troubled period, based on excessive business expansions
3) Overcoming a crisis(1998-2003)
5. After 2004
1) Reinforcement of internal abilities
2) Overseas extensions
6. The evolution to a Service Provider
7. Conclusion
References